Έντονο ελληνικό άρωμα είχε η μεγάλη γιορτή του παγκόσμιου κινηματογράφου, η 96η απονομή των βραβείων Oscar, καθώς το Poor Things του Γιώργου Λάνθιμου, που ήταν υποψήφιο για 11 Όσκαρ, κέρδισε τέσσερα αγαλματίδια, με σημαντικότερο το Όσκαρ Α’ Γυναικείου ρόλου, που εξασφάλισε η Έμμα Στόουν. Το «Poor Things» κέρδισε επίσης τα Όσκαρ στις κατηγορίες μακιγιάζ, σκηνογραφίας και κοστουμιών!
Η Έμμα Στόουν σοκαρισμένη, σαν να μην το περίμενε, ανέβηκε στη σκηνή, ζητώντας βοήθεια για το φόρεμά της. «Χάλασε το φόρεμά μου, πάει και η φωνή μου», είπε και ευχαρίστησε τις συνυποψήφιές της. «Έπαθα άλλη μια κρίση πανικού τις προάλλες […] ο Γιώργος με συμβούλεψε να το βγάλω από το μυαλό μου». «Σε ευχαριστώ Γιώργο για το δώρο του ρόλου της Μπέλα Μπάξτερ». Στη συνέχεια ευχαρίστησε το σύζυγο και την τρίχρονη κόρη της.
Μεγάλος αντίπαλος του Γιώργου Λάνθιμου ήταν η ταινία Oppenheimer του Κρίστοφερ Νόλαν, το οποίο είχε 13 υποψηφιότητες και κέρδισε 7 αγαλματίδια. Το τελευταίο βραβείο της βραδιάς παρουσίασε ο σπουδαίος Αλ Πατσίνο, ο οποίος… δίστασε για λίγο, μέχρι να ανακοινώσει ότι το βραβείο Καλύτερης Ταινίας κερδίζει το Όπενχάιμερ. Αυτό ήταν το 7ο Όσκαρ της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν. Κέρδισε επίσης τα Όσκαρ σκηνοθεσίας, Α΄ανδρικού ρόλου με τον Κίλιαν Μέρφι, Β’ Ανδρικού Ρόλου και Καλύτερου Μοντάζ, Μουσικής και Φωτογραφίας. Το πρώτο Όσκαρ της βραδιάς ήταν το Β’ γυναικείου ρόλου, με την Ντε Βάιν Τζόι Ράντολφ από τα “Παιδιά του Χειμώνα” του ελληνικής καταγωγής, Αλεξάντερ Πέιν.
Όσκαρ καλύτερης ταινίας
Το φιλμ «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν έλαβε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, επισφραγίζοντας την κυριαρχία του τη βραδιά που εξασφάλισε συνολικά επτά αγαλματίδια. Το πορτρέτο του πατέρα της ατομικής βόμβας, που είχε την ιδιαιτερότητα ότι αντιμετωπίστηκε με διθυράμβους από την κριτική και γνώρισε εμπορική επιτυχία στις αίθουσες, με εισπράξεις που ξεπέρασαν το ένα δισεκατομμύριο δολάρια παγκοσμίως, επικράτησε των «Μπάρμπι», «Ανατομία μιας πτώσης», «Poor things» και «Τα παιδιά του χειμώνα», μεταξύ άλλων, μια χρονιά που γενικά οι ταινίες χαρακτηρίστηκαν υψηλού βαθμού ποιότητας.
Όσκαρ Α΄ανδρικού ρόλου
Ο ιρλανδός ηθοποιός Κίλιαν Μέρφι έλαβε το Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου για την ενσάρκωση του πατέρα της ατομικής βόμβας στο φιλμ «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν. Ο 47χρονος, που ερμηνεύει με τον παράδοξα εύθραυστο τρόπο του τον φυσικό που ανέτρεψε την ιστορία, επικράτησε των Πολ Τζιαμάτι («Τα παιδιά του χειμώνα»), Μπράντλι Κούπερ («Maestro»), Τζέφρι Ράιτ («American Fiction») και Κόλμαν Ντομίνγκο («Rustin»).
Όσκαρ σκηνοθεσίας
Ο Κρίστοφερ Νόλαν έλαβε το Όσκαρ σκηνοθεσίας για το φιλμ «Οπενχάιμερ», το πορτρέτο του πατέρα της ατομικής βόμβας, ταινία η οποία έλαβε διθυραμβικές κριτικές και γνώρισε επίσης εμπορική επιτυχία. Το μάλλον απρόβλεπτο, ραφιναρισμένο μπλοκμπάστερ, το οποίο έσπασε το φράγμα του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων στο παγκόσμιο box office, είχε μετατρέψει ήδη τον 53χρονο αμερικανοβρετανό σκηνοθέτη στο φαβορί των βραβείων. Επικράτησε των Μάρτιν Σκορσέζε («Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»), Ζιστίν Τριέ («Ανατομία μιας πτώσης»), Γιώργου Λάνθιμου («Poor Things») και Μπράντλι Κούπερ («Maestro»).
Όσκαρ Β΄ Γυναικείου Ρόλου
Η Ντέι’Βάιν Τζόι Ράντολφ έλαβε το βραβείο δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ενσάρκωση της πενθούσας μαγείρισσας στη χριστουγεννιάτικη ταινία «Τα παιδιά του χειμώνα» («The Holdovers», σε σκηνοθεσία Αλεξάντερ Πέιν). Η ερμηνεία της 37χρονης αφροαμερικανίδας ηθοποιού στον ρόλο της Μέρι Λαμ της χάρισε την επικράτηση έναντι βαρύτερων ονομάτων: το βραβείο διεκδικούσαν επίσης η Τζόντι Φόστερ («Nyad»), η Αμέρικα Φερέρα («Μπάρμπι»), η Έμιλι Μπλαντ («Οπενχάιμερ»), και η Ντανιέλ Μπρουκς («The Color Purple»).
Όσκαρ καλύτερης ταινίας ανιμέισον
Το φιλμ «Το αγόρι και ο ερωδιός», το πιο πρόσφατο έργο του ιάπωνα μετρ του μάνγκα Χαγιάο Μιγιαζάκι, κέρδισε το βραβείο Όσκαρ καλύτερης ταινίας ανιμέισον.
Η ταινία φαντασίας, πιθανόν η τελευταία του 83χρονου δημιουργού, έκανε την έκπληξη, επικρατώντας του φαβορί, που ήταν η ταινία «Spider-Man: Across the Spider-Verse». Οι άλλες τρεις ταινίες που διεκδικούσαν το αγαλματίδιο ήταν οι «Nimona», «Στο στοιχείο τους» («Elemental», στούντιο Pixar) και «Robot dreams».
Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου
Η γαλλική ταινία «Ανατομία μιας πτώσης» κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου, για το δικαστικό δράμα με σκηνικό ακροαματική διαδικασία όπου συγγραφέας βρίσκεται κατηγορούμενη για τη δολοφονία του συζύγου της. Η Ζιστίν Τριέ, που σκηνοθέτησε την ταινία, μοιράζεται το βραβείο με τον σύντροφό της Αρτίρ Αραρί, με τον οποίο συνυπέγραψαν το σενάριο—που δημιούργησαν εν μέσω της πανδημίας. Το φιλμ, που έλαβε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, ανατέμνει την διάλυση ενός γάμου κι αφήνει πάντα να πλανώνται αμφιβολίες για την αλήθεια.
Όσκαρ ξένης ταινίας
Το βρετανικό φιλμ «Η Ζώνη του Ενδιαφέροντος» (The Zone of Interest, σκηνοθεσία Τζόναθαν Γκλέιζερ) έλαβε Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας: πρόκειται για το σουρεαλιστικό χρονικό της ανέμελης ζωής μιας οικογένειας ναζί σε βίλα πλάι στο στρατόπεδο συγκέντρωσης-εξόντωσης Άουσβιτς.
Η ταινία θίγει τη φρίκη του Ολοκαυτώματος, που βρίσκεται στην άλλη πλευρά του φράκτη του οικογενειακού κήπου, αλλά ποτέ δεν εμφανίζεται. Αυτή η αφήγηση της κοινοτοπίας του κακού επικράτησε των άλλων ταινιών που διαγωνίζονταν, των «Io Capitano» (Ιταλία), «Perfect Days» (Ιαπωνία), «Στο γραφείο των καθηγητών» (Γερμανία) και «Society of the Snow» (Ισπανία).
Όσκαρ Β΄ ανδρικού ρόλου
Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ έλαβε το Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «Οπενχάιμερ», στον ρόλο του γραφειοκράτη που μετατρέπεται σε νέμεση του κεντρικού ήρωα. Η παρουσία του στο πορτρέτο του πατέρα της ατομικής βόμβας το οποίο φιλοτέχνησε ο Κρίστοφερ Νόλαν είναι καθοριστική για την ταπείνωση του επιστήμονα μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Επέτρεψε στον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιοτ να επικρατήσει των άλλων διεκδικητών του βραβείου, των Ράιαν Γκόσλινγκ («Μπάρμπι»), Ρόμπερτ ντε Νίρο («Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»), Μαρκ Ράφαλο («Poor things») και Στέρλινγκ Κ. Μπράουν («American Fiction»).
Όσκαρ ταινίας Μικρού Μήκους
«War is Over». Αυτή είναι η ταινία μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων που κερδίζει το Όσκαρ. Είναι η ιστορία ενός ταχυδρομικού περιστεριού που μεταφέρει μηνύματα ανάμεσα σε δύο στρατιώτες από αντίπαλα στρατεύματα.
Όσκαρ Οπτικών Εφέ
Στο Godzilla Minus One το Όσκαρ Οπτικών Εφέ. Το παρουσίασαν οι πρωταγωνιστές της αγαπημένης κωμωδίας των 80s «Οι Δίδυμοι».
Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας
Η -αδύνατη σαν στέκα- Ζεντάγια, ανέβηκε για να ανακοινώσει το βραβείο καλύτερης φωτογραφίας. Ο Hoyte Van Hoytema, σταθερός συνεργάτης του Κρίστοφερ Νόλαν, παρέλαβε το βραβείο και πρότεινε στους νέους κινηματογραφιστές να επιστρέψουν -και να επιβάλλουν- όλοι τα γυρίσματα των ταινιών «στη νέα μόδα», το φιλμ.
Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού
Το Όσκαρ Καλύτερο Τραγουδιού απονεμήθηκε στο What Was I Made For για τη ταινία Barbie.
Όσκαρ Καλύτερου Ήχου
Το βραβείο καλύτερου ήχου ήταν το δεύτερο Όσκαρ για την ταινία «Ζώνη Ενδιαφέροντος». Η αλήθεια είναι ότι ο ήχος αυτής της ταινίας είναι η απόδειξη ότι η ακαδημία επέλεξε πιο καλλιτεχνικές επιλογές αντί των μπλοκμπαστερ. «Ευχαριστούμε την ακαδημία που «άκουσαν» την ταινία», είπαν οι δημιουργοί. Να θυμίσουμε ότι είναι και αυτό μια νίκη της Μεγάλης Βρετανίας.
Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου
Τι Όσκαρ για το καλύτερο διασκευασμένο σενάριο πήγε σε μια ταινία που στη χώρα μας έκανε κατευθείαν πρεμιέρα σε πλατφόρμα. Το «American Fiction» που εδώ και αρκετούς μήνες βρίσκεται στο prime, χάρισε στον Cord Jefferson το πρώτο του Όσκαρ. Η ταινία, με βιτριολικό χιούμορ, σχολιάζει τις λογοτεχνικές μόδες που προσπαθώντας να εξισορροπήσουν αδικίες χρόνων, υπό το πρίσμα της πολιτικής ορθότητας, χάνουν την ουσία. Να πούμε ότι αυτός είναι ο σεναριογράφος της συγκλονιστικής σειράς “Το καλό μέρος”.